آموزش جامع راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

آموزش جامع راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

امروز دیگر با فراگیر شدن اینترنت ، هرکسب و کاری که بخواهد از رقبا پیشه بگیرید و توسعه پیدا کند می بایست علاوه بر فعالیت غیر آنلاین یا سنتی خود رو به فعالیت های آنلاین بیاورد. راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی مرحله اول است که به شما کمک می کند تا بدون ارتباط مستقیم با مشتری ، به صورت مجازی محصولات خود را به طور کامل به آنها معرفی کنید و در نهایت محصولتان را به فروش برسانید. در این مقاله به شما کمک می کنیم که چگونه یک فروشگاه اینترنتی ایده آل راه اندازی کنید و بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید .

قدم اول : محصول و بازار هدفتان را مشخص کنید.

 

بازار هدف

شاید به نظر ساده بیاید و با خود بگویید مثلا من فروشنده لباس هستم و می خواهم هرچه در فروشگاهم را دارم بفروش برسانم ! حال سوال اینجاست که کجا می توان مشتریان و خواهان محصولات من را پیدا کرد ؟ و آیا بعد از پیدا کردن محصولات من آنها را می خرند ؟؟

نخست می بایست دسته بندی و ساختار کاملی از محصولات خود را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی ایجاد کرد که قرار است چه چیزی را بفروشید مثلا اگر یک فروشگاه لباس دارید می توانید دسته بندی محصولات خود در در فروشگاه به شکل زیر داشته باشید .

  • خرید کفش مردانه
  • خرید شلوار مردانه
  • خرید پیراهن مردانه

در دسته بندی و ساختار سعی کنید از کلی گویی صرف نظر کند مثل : خرید لباس ! به نظر شما کمکی گنگ به نظر نمی رسد ! خوب خرید لباس چی ؟ آیا کاربری که می خواهد شلوار مردانه بخرید در موتور جستویی مثل گوگل جستجو می کند ” خرید لباس ” مسلما سعی می کند دقیقا آن چیزی جستجو کند که دقیقا می خواهد بخرد ، خیلی خیلی کم پیش می آید که بخواد به صورت کلی جستجو کند .

پس مشخص کردن دسته بندی و ساختار می توانید محصولات خود را در منتشر کنید. مثلا : شلوار مشکی کتان مردانه که در دسته ” خرید شلوار مردانه ” قرار می گیرید ( با توجه سیستم مدیریت که در ادامه به آن می پردازیم می توانید ساختار خود را روی فروشگاه پیاده کنید و محصولات خود را با توجه با ساختاری که ایجاد کرده اید منتشر کنید )

یکم خارج از بحث !

ممکن است با خودتان بگویید که کمتر کسی این کلمه را جستجو می کند پس چرا روی کلماتی تمرکز نکنم که خواهان و جستجوی بیشتر دارد ؟ درست است که در ظاهر خوش آید بیایید اما آیا بازدیدکنندگانی که به سایت و فروشگاه شما خواهند آمد واقعا دنبال محصول شما هستند ؟

مسلما خیر چون آنها چیزی دیگری می خواستند و شما دارید محتوا یا محصول دیگری به آنها معرفی می کنید پس بی درنگ بدون اینکه سایت یا فروشگاه را بررسی کنند ، آن را ترک می کنند و همین یک فاکتور منفی برای سایت شما به حساب می آید . حتی باعث می شود که اگر سایت شما را ، مجدد در جایی دیدند به آن اعتماد کمتری کند و شاید اصلا سراغ آن نیایند و به سراغ سایت یا فروشگاه دیگری بروند.

پس ابتدا لیست محصولاتی را که دارید به صورت دقیق و بدور از کلی بودن دسته بندی کنید و سپس به مراحل بعدی بروید

پس از مشخص کردن محصولات سراغ مشتریان بروید .

مظور از مشخص کردن مشتریان هدف ، مشخص کردن مشتریانی می باشند که دنبال فروشگاه و محصول شما هستند و قصد دارند از شما خریدی انجام دهند . شما باید با توجه به فروشگاه و محصولاتی که دارید باید باپرسجو و تحقیق و تجربه ای که دارید مشخص کنید که دقیقا چه گروه سنی و چه جنسیتی دنبال محصولات شما هستند برای مثال اگر یک لباس فروشی مردانه دارید، گروه سنی شما می توانید با توجه به لباس ها و محصولاتی که دارید بین ۱۶ تا ۴۰ باشد پس باید برای جذب کاربران در این رده و جنسیت سنی وقت و سرمایه بیشتری گذاشت تا بتوان محصولات خود را بهتر به آنها معرفی کنید .

البته به لطف موتور های جستجویی مانند گوگل این کار خیلی راحت تر شده است و ما با معرفی محصولات خود در فروشگاهمان ، کاربران واقعی با هر رده و جنسیتی را که دنبال محصولات ما هستند را به فروشگاهمان می آوریم . روند کار هم بسیار ساده است. هر کاربری که قصد خرید لباس مردانه را دارد فقط کلمه ” خرید لباس مردانه ” را جستجو می کند و سایت یا فروشگاه ما را در نتایج می بیند . البته اینکه رساندن سایت ما به جایی در نتایج نخست باشد و کاربر اولین سایتی که می بیند سایت یا فروشگاه ما باشد کاری است بس دشوار و به این راحتی ها نیست !

قدم دوم : فضای میزبانیتان را انتخاب کنید.

 

هاست فروشگاه ساز

خیلی خلاصه بخواهیم ابن مورد را توضیح دهیم برای ساخت فروشگاه اینترنتی و یا حتی ساخت یک وبسایت شما نیازمند یک فضای میزبانی برای نگه داری فایل ها و تصاویر و موارد دیگر وبسایت یا فروشگاه خود هستید . در ایران شرکت های زیادی هستند که فضای میزبانی یا هاست خوب و معتبر ارایه می دهند که باید شما یکی را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید . شما باید هاستینگ خود را هرسال تمدید کنید و این طور نیست که با یک بار پرداخت از شرّ آن خلاص شوید .

البته شرکت های هاستیگ فروانی هم هستند که هاست رایگان ارایه می دهند اما این هاست ها محدودیت هایی دارند و گاها در مشکلاتی هم دارند و توقع هم نباید داشت که مانند یک هاست حرفه ای و خوب عمل کنند چون مدیران آن به طور مستقیم از آن درآمد کسب نمی کنند و ممکن است اهمیت زیادی به آنها داده نشود . پس بهتر است اگر قست راه اندازی یک فروشگاه یا وبسایت معتبر و خوب را دارید از هاست رایگان صرف نظر کنید .

نکاتی که در انتخاب یک هاست خوب باید در نظر گرفت

  • تیم فنی متخصص و باتجربه
  • پاسخگویی کامل به سولات شما چه از طریق تلفن و تیکت
  • سرعت و امنیت بالا
  • داشتن آپتایم بالا ( استاندارد تضمین ۹۹% می باشد )
  • داشتن سابقه و اعتبار کافی
  • در نظر گرفتن برنامه های نرم افزاری با توجه به سایت یا فروشگاهتان
  • قیمت مناسب با توجه به سرمایه شما  ( مسلما همیشه گران تر بودن به معنای بهتر بودن نیست ، البته بدین معنا نیست که هاست گران بد می باشد و نباید خرید. )

در انتخاب یک هاست خوب با توجه به نیاز فروشگاه یا وبسایتتان دقت فراوانی به خرج دهید . در آینده تاثیر بسیار فراوانی در پیشرفت کسب و کار شما خواهد داشت .

قدم سوم : سیستم مدیریت محتوا و قالب فروشگاه

 

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا سیستمی است که به شما این امکان را می دهد که محصولات ، آمار فروش ، کاربران ومشتریان درگاه های پرداخت ، قالب ها و  سایر موارد فروشگاه خود را مدیریت یا سفارشی سازی کنید . سیستم های مدیریت محتوا برای ساخت فروشگاه تغریبا ضروری می باشد زیرا این امکان را به شما می دهند که بدون نیاز به برنامه نویس برای تغییر فروشگاه و افزودن محصولات شما به فروشگاه ، به صورت خودکار و بدون تخصص خاصی محصولات خود را منتشر کنید .

برای استفاده از سیستم های مدیریت محتوا ۲ راه پیش رو دارید

راه اول : از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده کنید مانند دیجی کالا

راه دوم : از سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند ووکامرس استفاده کنید .

البته سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی هزینه های باورنکردنی دارند و خیلی خیلی کم پیش می آید که فروشگاهی برای شروع به سراغ آنها برود . از طرف دیگر شما یک وابستگی دائم به برنامه نویس آن خواهید داشت و دائما مجبور به پرداخت هزینه برای توسعه آن هستید .

در مقابل سیستم های مدیریت محتوای غیر اختصاصی این امکان را می دهند که بودن وابستگی به شخصی و بدون محدویت در توسعه فروشگاه خود را به پیش ببرید . از طرف دیگر سیستم های مدیریت محتوای آماده به دلیل اینکه افراد زیادی در حال کار کردن و توسعه دادن آن هستند امکانات بیشتری نسبت به یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارند .

برخی از سیستم های مدیریت محتوا رایگان

علاوه بر سیستم مدیریت محتوا فروشگاه شما نیازمند یک قالب جذاب و شیک دارد که بتواند اعتماد کاربر را در لحظه ورود به فروشگاه جلب کند . قالب های مختلفی برای راه اندازی فروشگاه هستند که بر روی سیستم مدیریت محتوای شما نصب می شوند . البته سیستم های مدیریت محتوا معمولا قالب هایی پیشفرضی نیز دارند اما طراحی آنها چندان کاربر پسند نیست و صرفا جنبه نمایشی دارد . پس باید به فکر یک قالب حرفه ای برای فروشگاه خودتان باشید .

قدم چهارم : جذب مشتری و اعتمادسازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حال که کار راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی را تمام کرده اید نوبت این شده است که به سراغ این بروید که برای فروشگاه خود مشتری جذب کنید . برای جذب مشتری روش های مختلفی می باشد که چند نمونه عبارت اند از :

  • بازدید وجذب مشتری از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل
  • جذب مشتری از طریق تبلیغات متنی و تصویری یا ویدیویی در سایت ها و فروشگاه های مرتبط
  • جذب مشتری از طریق ایمیل و اس ام اس مارکتینگ
  • جذب مشتری از طریق تبلیغات شهری
  • جذب مشتری از طریق همکاری با اشخاص یا سایت های معروف
  • در صورت امکان تبلبغات تلوزیونی
  • برگزاری مسابقات مختلف باتوجه به زمینه کاری فروشگاه ما
  • و روش های مخلتف دیگر که با توجه به نوع فروشگاه می توان مشتری جذب کرد .

البته باید توجه داشت که جذب مشتری از طریق موتور های جستجو بازده بهتری در فروش خواهد داشت زیرا کاربر و جستجو کننده را به آن چیزی می رساند که دقیقا دنبال آن می باشد . برای مثال کسی که ” خرید شلوار مردانه ” را جستجو می کند به دنبال خرید آن است ، پس اگر سایت یا فروشگاه شما در نتایج نخست گوگل باشد احتمال اینکه کاربر به سایت شما بیاید و خرید انجام دهد بسیار بالا می باشد .

اعتماد سازی !

برای اعتماد سعی در گام نخست سعی کنید یک فروشگاه واقعی ایجاد کنید یعنی وقتی که کاربر به فروشگاه شما می آید بتواند به نیاز خود برسد زیرا در این صورت از فروشگاه شما رضایت خواهد داشت . نتیجه این این کار این می شود که در نهایت احتمال اینکه مجدد به فروشگاه شما بیایند بیشتر می شود و احتمال اینکه فروشگاه شما را به دیگران نیز معرفی کند نیز بالا تر می رود . برای مثال یک فروشگاه فروش لباس مردانه نیازی ندارد که یک محصول غیر مرتبط به موضوع کاری خود را در فروشگاهش بگذارد تا بلکه بتواند بازدید به سایت یا فروشگاهش بیاورد . ( همان طور که قبلا گفتیم در بهترین حالت فقط سایت یا فروشگاه را می بیند و بعد از آن می رود و یک مجدد فاکتور منفی محسوب می شود . )

فروشگاه های هستند که سعی می کنند به هر نحوی که شده کاربر را به سمت خود بکشاند که در بهترین حالت کاربر فقط سایت را می بیند و بعد از سایت خارج می شود ، که حتی یک فاکتور منفی برای شما محسوب می شود .

اعتماد سازی با نماد اعتماد

نماد اعتماد

خود شخص شما وقتی به دو فروشگاه مختلف می روید که از لحاظ مختلف باهم یکسان است و فقط یک فروشگاه نماد اعتماد دارد و شما قصد خرید از یک فروشگاه و یک محصول را دارید ، کدام را انتخاب می کنید ؟ فروشگاهی که دارای نماد اعتماد از وزارت صنعت ،معدن و تجارت الکترونیک است یا فروشگاهی که نماد اعتماد ندارد ؟ مسلما اگر با دو فروشگاه آشنایی قبلی نداشته باشید به سراغ فروشگاهی می روید که داری نماد اعتماد است.  نماد اعتماد تاثیر زیادی در جلب اعتماد کاربر نسبت به فروشگاه اینترنتی شما دارد . زیرا این حس اعتماد را به کاربر می دهد که فروشگاه شما توسط یک نهاد دولتی بررسی می شود و امکان کلاه برداری کمتری وجود دارد پس بنابراین فروشگاه شما را در هنگام خرید انتخاب می کند . برای دریافت نماد می توانید به آدرس www.enamad.ir بروید و نسبت به دریافت نماد اعتماد فروشگاه خود اقدام کنید.

دیگر عوامل تاثیر گذار در جلب اعتماد بازدید کننده

  • طراحی و رابط کاربری زیبا
  • داشتن پشتیبان آنلاین یا پشتیبان تلفنی
  • استفاده از پروکتل https به جای http
  • شناخته بودن برند فروشگاه با توجه به تبلیغات و همکاری هایی که برای شناخته شدن انجام داده اید
  • دسته بندی و ساختار مناسب سایت

چند قدم کاربردی دیگر :

 

اپلیکیشن فروشگاه ساز

پس از راه اندازی فروشگاه خود اگر می خواهید حرفه ای تر به نظر برسید به سراغ اپلیکشین اختصاصی فروشگاه خود بروید . اپلیکیشن به شما کمک می کند تا محصولات و فروشگاه خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید و هم چنین راحتی خرید را برای آنها ایجاد کنید .

سعی کنید از برای شروع سرمایه کافی دارید اپلیکیشن حرفه تغریبا شبیه و با عملکرد مشابه اپلکیشن فروشگاهی سایت های بزرگ مثل دیجی کالا طراحی کنید تا بتوانید اعتماد بیشتری را جلب کنید.

یک اپلکیکشن خوب برای فروشگاه راه اندازی شده باید امکان نمایش محصولات در دسته ها و ویژگی های مختلف را داشته باشید و برای هر کاربر این امکان را داشته باشد که بتواند یک حساب کاربری اختصاصی ایجاد کند تا به راحتی با اپلیکشین و فروشگاه شما ارتباط برقرار کند .

دیگر ویژگی های یک اپلکیشن خوب فروشگاهی

  • امکان جستجوی دقیق در محصولات
  • داشتن قسمتی برای تخفیفات ( مانند اسلایدر )
  • طراحی شیک و به دور شلوغی و تبلیغات درون برنامه ای
  • داشتن بخش پشتیبانی و ارتباط با مشتریان
  • قابل اجرا بر روی دستگاه های مختلف

در نهایت پس از ساخت اپلکیشن فروشگاه خود نوبت آن می رسد که آن را در مارکت های مختلفی مانند بازار ، گوگل پلی و غیره منتشر کنید تا استقبال های مختلفی از فروشگاه ساخته شده ی شما بشود .

فرآیند پرداخت را ساده و متنوع کنید !

درگاه های پرداخت

سعی کنید فرآیند پرداخت و خرید محصول را در فروشگاه ساده کنید زیرا اگر خیلی فرآیند خرید پیچیده باشد کاربر حتی پس از گرفتن تصمیم برای خرید محصول شما ممکن است از خرید منصرف شود و از فروشگاه شما بروند . سعی کنید در صفحه خرید کمترین و لازم ترین اطلاعات را از کاربران بخواهید مانند : نام ، شماره تلفن و …

سراغ وابسط ها بروید

سعی کنید علاوه بر درگاه های مستقیم بانکی ، درگاه های واسط مانند زرین پال را به درگاه های پرداخت فروشگاه خود اضاف کنید . این درگاه امکانات متنوع پرداخت مانند پرداخت با موبایل از طریق USSD را می دهد و همین یک نقطه قوت محسوب می شود که کاربران راحت تر می توانند خرید خود را انجام تر می دهد . البته استفاده از این درگاه های واسط کاملا رایگان نیست و شما مبلغی را باید به عنوان کارمزد برای هر خرید بدهید اما مراحل دریافت و امکانات این درگاه های واسط بهتر از درگاه های مستقیم بانکی است .

به علاوه این موارد سعی کنید پرداخت را به شیوه های غیر آنلاین مانند پرداخت از طریق کارت به کارت و در صورت امکان پرداخت از پس از دریافت محصول درب منزل را در فروشگاه خود داشته باشید. این چنین روش های پرداخت به کاربری کمک می کند که هنوز آشنایی کافی با خرید اینترنتی و حتی اعتماد به این نوع خرید ندارد نیز از فروشگاه شما استفاده کنند .

در کل سعی کنید کاربران در فروشگاه شما راحت باشند و موردی در  فروشگاه نباشند که باعث رنجش کاربران و رفتن آنها از سایت شما شود .

شبکه های اجتمایی را فراموش نکنید !

شبکه های اجتمایی

امروز دیگر همه افراد روی به شبکه های اجتمایی آورده اند پس شما هم فرصت را غنیمت بشمارید و به سمت شبکه های اجتمایی مانند اینستاگرام ، تلگرام و دیگر شبکه های اجتمایی که در ایران پر استفاده هستند بروید . در شبکه های اجتمایی به معرفی محصولات خود بپردازید و امکان خرید را نیز از طریق شبکه های اجتمایی به کاربران خود بدهید .

همچنین اگر سرمایه کافی دارید می توانید با سبلریتی ها در شبکه های اجتمایی همکاری تبلیغاتی انجام دهید . برای مثال می توانید با واینر های معرف اینستاگرام همکاری تبلغاتی برای فروشگاه خود داشته باشید . این نوع تبلیغات باعث می شود تعداد زیادی کاربر با فروشگاه راه اندازی شده شما آشنایی پیدا کنند و می تواند زمینه ای برای خرید آنها باشد .

جمع بندی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

 

راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

مطمئنا راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق نیازمند صرف وقت و هزنیه های مختلف برای هاست ، قالب ، بازاریابی و برندینگ ، اعتمادسازی و غیره است . آنچه که باعث می شود فروشگاه شما یک قدم از رقبا جلوتر باشد تلاش شما برای ارایه بهتر محصولات و معرفی آنها می باشد . هر چه که شما زحمت بیشتری بکشید و تلاش بیشتری برای توسعه و ارایه بهتر محصولات کنید قطعا کاربران دوست دارند محصولی که بهتر است را انتخاب کنند .

درست است همان قدر که راه اندازی فروشگاه اینترنتی ایده آل با دشواری هایی رو به روست اما در نهایت درآمد و موفقیتی که به دست خواهید آورد شیرینی خاص خودش را خواهد داشت 🙂

راستی فروشگاه ساز پیجکس به شما کمک می کند تا یک فروشگاه با تمامی قابلیت های گفته شده و حتی بیشتر راه اندازی کنید . مشاهده فروشگاه ساز

هم چنین سایت ساز پیجکس این امکان را به شما می دهد تا برای هر کسب کاری که دارید ، وبسایت طراحی کنید . مشاهده سایت ساز 

آموزش جامع راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی
4.7 (93.33%) 3 votes

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *